Haber

Adrasan Koyu kirliliğe teslim: Tekneler yasa dışı atık deşarj ediyor

ANTALYA – Tekne turlarının popüler rotalarından biri olan Adrasan, Gelidonya Burnu ve Sulu Ada, tekne işletmecilerinin yasa dışı uygulamaları nedeniyle kirlilikle mücadele ediyor. Yerli ve yabancı tatilcilerin ilgi odağı olan bu rotada mekik dokuyan tekneler, demir attıkları sahili boydan boya işgal ederken, dolaştıkları güzergaha da yoğun bir kirlilik bırakıyor. Akdeniz foklarına, su kuşlarına, orfozlara yuva olan koyda masmavi denizin üzerinde artık bir kir tabakası var.

ADRASAN KOYU’NUN ÇEHRESİ DEĞİŞTİ

Son yıllarda Adrasan’dan Sulu Ada’ya ve çevre koylara tur düzenlemeye rağbet artınca, Adrasan sahiline demirleyen tekne sayısı her yıl bir önceki yılı ikiye katladı. Koyda neredeyse tüm sahili kaplayan sıra sıra teknelerin sayısında patlama yaşandı. 2024 yaz sezonunda mavi turlara yeni başlayan teknelerle birlikte nihai sayı 200’e yaklaştı. Adrasan sahilinde artık kıyıya sıralanmış teknelerden fırsat bulup denize girmek oldukça güç. Bölgedeki pansiyon ve restoran işletmecileri, Adrasan Koyu’nda son 4 yılda teknelerin hızla artışıyla yaşanan dramatik değişimi kaygıyla takip ediyor. Adrasan sakinleri, dünyanın en eşsiz denizlerinden birine sahip koyun göz göre göre bitişini izliyor.

Antalya Denizcileşme Platformu Başkanı İzzet Ünlü

‘YÜZDE 75’İNİ DENİZE BIRAKIYORLAR’

Adrasan Koyu’nda 2024 yılında ciddi bir artış gösteren kirlilik meselesinin atış deşarjını ucuza getirmeye çalışan tekne turu işletmecilerinden kaynaklandığını söyleyen Antalya Denizcileşme Platformu Başkanı İzzet Ünlü, “Adrasan’da tur tekneleri atığın 250 tonunu deşarj gemisine, 750 tonunu gece saatlerinde açığa bırakıyor. Saat 22.00’den sonra kokudan durulmuyor. Denizin üzerini yağlı, pis bir tabaka kaplıyor. Akdeniz’in en güzel koylarından biri vahşi turizmin pençesinde yok oluyor. Kurunun yanında yaş da yanıyor. İşini düzgün yapan tekne işletmecileri de bu durumdan yakınıyor. Sıkı denetimlerle bu sorunun çözülebilir” dedi.

‘BU KİRLİLİK TURİZMİN SONUNU GETİRİR’

Kirliliğin Adrasan açıklarından Karaöz’e, Korsan Koyu’na kadar ulaştığını söyleyen amatör balıkçı Süleyman Arslan, önlem alınmazsa bu sorunun deniz ekosistemini bozarak, balık popülasyonunu olumsuz etkileyeceği uyarısında bulundu.
Akdeniz’de tekne turizmi yapan Yaren Altun da “Atık işine ucuz bir çözüm getirmek için yapılan bu tür kaçak faaliyetler koylarda ağır bir kirliliğe sebep olursa bu, boydan boya güney sahilinde turizmin sonu anlamına gelir. Ancak etkin bir denetim yapılmıyor. Tekne turizmi yapılan koylarda demirli her bir teknenin, atık tankerine ne kadar atık bıraktığının detaylı olarak incelenmesi, makul miktarın altında bırakmış olanların mercek altına alınması gerekiyor” diye konuştu.

TEKNECİLER DE KARADÜZENDEN RAHATSIZ

Adrasan’daki birçok tekne işletmecisi de bu durumdan rahatsız. Eski Kumluca Belediye Başkanı Mustafa Köleoğlu’nun “Proje hazırladık, ihale bekliyoruz” dediği çekek yeri hala gündemde. Kirlilik şikayetleri çok artınca bütün teknelerin kıyıda yolcu beklemesine izin verilmediğini, o nedenle açıkta beklemek zorunda kaldıklarını söyleyen Adrasanlı tekneciler, bu işe bir düzen getirilmesini istiyor. Demokrat Parti’den seçilen yeni başkan Mesut Avcıoğlu’na iletilen temel talepler şöyle: Kıyıdaki tekne kirliliğine çare, tekne sayısının azaltılması, yakıt alma ve atık bırakma sırasında çok sıkı denetim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu